Kisah Duit Dan Sekutunya

Duit bukanlah segalanya tetapi segalanya memerlukan duit. Itu realiti yang kita sedar tetapi tak dapat nak mengelak. Kesemua hal dalam dunia ni perlukan duit. Nak masuk tandas pun kena bayar. Tanpa kita sedar, kita dipaksa oleh dunia untuk mencari duit. Itu sebablah orang yang makan gaji selalunya berharap gajinya dinaikkan. Persoalannya disini, dari tahun ke tahun tak senang-senang pun. Makin sesak lagi adalah. Macam mana boleh berlaku. Kerja dah kuat dah. Siang malam. 24/7

Haa… ada yang tak kena ni. Dari zaman bapak kepada bapak kepada bapak kita, mesti akan suruh anaknya belajar rajin-rajin, cari kerja yang bagus-bagus yang bergaji besar. Bila dah ada duit banyak hidup senang. Zaman bapak kepada bapak kepada bapak kita dulu duit 1 sen tu boleh berbelanja. ½ sen pun ada dulu tau. Tapi bila zaman bapak kepada bapak kita makin menurun ke anaknya pula, duit tu makin lama makin besar nilainya. Zaman saya sekarang ni contohnya, duit 1 sen tu dah tak dikeluarkan lagi dah. Sempatlah pakai tapi itu pun dekat supermarket je. Lepas tu duit 1 sen tu dibuang-buang je. Kesian, rupa-rupanya selama ni kita jadi hamba duit rupanya. Sistem kewangan yang ada dalam dunia ni makin menyusahkan kita rupanya. Dekat mana silapnya sebenarnya ni?  Nak tahu lebih lanjut, kita tengok  video yang saya paparkan di bawah. Kisah bagaimana duit dicipta bersama sekutunya dan apa muslihat sebenar di sebalik dalang yang terlibat ini.








Jangan terperanjat. kisah ini mungkin menceritakan tentang sistem kewangan di Amerika tetapi harus diingat Malaysia juga menggunakan sistem yang sama. Bezanya hanyalah Bank Negara Malaysia dipunyai kerajaan manakala Federal Reserve adalah kepunyaan pihak persendirian kumpulan ahli-ahli bank antarabangsa. Mereka inilah sebenarnya dalang besar di sebalik ekonomi dunia juga master mind dalam perancangan jahat Israel.


Jadi bagaimana kita di sini? Ikuti sambungan perjalanan artikel ini di bahagian yang kedua.Kisah Duit Dan Sekutunya (Bahagian 2)

0 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...