YaPEIM Rencana Untuk Perluas Skim Ar-Rahnu Luar Negera

Yayasan Pembangunan Ekonomi Islam Malaysia (YaPEIM) merancang untuk memperluaskan sistem pajak gadai Islam iaitu Ar-Rahnu mikro kredit ke luar negara, terutama di negara-negara anggota Islamic Development Bank (IDB).


Pengarah mereka, Dr Abdul Malek Awang berkata kajian awal sedang dilakukan di lima negara bagi melihat struktur kesediaan situasi, keperluan dan rangka undang-undang.


"Kami memberikan keutamaan untuk negara-negara Islam selain China, yang mempunyai keluasan wilayah penduduk Muslim yang besar di mana kita bole mengembangkan pusat kewangan," katanya kepada wartawan selepas menandatangani nota kesefahaman (MoU) antara YaPEIM dan Yayasan Bina Upaya Darul Ridzuan (YBUDR) di Tasik Raban Resort sini hari ini.


Dia mengatakan rencana pengembangan akan dilakukan mengikut benua yang melibatkan negara-negara seperti India, Pakistan, Bangladesh, Arab Saudi, Turki, Bosnia dan Albania.


Abdul Malek berkata YaPEIM juga menjalin kerjasama dengan Thailand, Brunei, dan Indonesia. Beliau berkata, sejak ditubuhkan pada tahun 1993, pajak gadai Islam telah membantu lebuh dari 4.6 juta orang di kelompok-kelompok sasaran dengan jumlah dana RM 6.6 billion.



0 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...