Duit Kertas Tisu Tandas, Simpan Emas Pilihan Bernas

Wah, ganas betul artikel kali ini. Macam taknak duit je.  Haha. Bukanlah itu yang dimaksudkan. Tetapi yang pasti duit kertas ibarat tisu tandas. Benar. Bukan omongan tetapi kenyataan. Ramai yang tertanya -tanya apa yang dimaksudkan dengan artikel ini? Untuk menjelaskannya, kita harus sedar bahawa duit kertas bukanlah satu simpanan kewangan yang selamat bagi kita. Malah membebankan setiap tahun dengan adanya inflasi.

Tetapi hal ini berlawanan dengan emas. Emas merupakan komoditi atau barangan yang sifatnya kalis inflasi. Nilai sebenar kekayaan adalah di dalam bentuk emas. Kita ambil contoh tauke emas. Tidak pernah kita lihat tauke emas terpaksa gulung tikar disebabkan gagal dalam perniagaan mereka. Yang sering  kita lihat harga emas makin melonjak-lonjak setiap tahun. Peningkatan harga emas bukannya sedikit. Kadang-kadang pernah mencecah hampir 40%. Woww. Lumayan tu. Menarik tentang emas ini, saya ada satu contoh jenaka tetapi fakta. Duit kertas kalau dikoyakkan, terus tak ada nilai lagi. Tapi kalau emas, pecahkanlah jadi berapa bahagian, walau jadi debu sekali pun masih ada nilai. Benarkan?

Tak dinafikan harga pasaran emas sekarang mahal. Mahal? Ya, mahal! Tetapi harus diingat makin lambat kita bertindak makin mahal jadinya emas tu. Jadi apa tunggu lagi. Sudah bersedia memiliki emas pertama anda? Jangan berlengah. Ini adalah satu langkah bijak dalam mengharungi dunia yang semakin sempit dan terhimpit ini.

0 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...