Kisah Duit Dan Sekutunya (Bahagian 2)

Yang dimaksudkan tentang sekutu bagi duit disini ialah inflasi. Paparan yang telah saya tunjukkan pada artikel Kisah Duit Dan Sekutunya menunjukkan bahawa hasil kitaran daripada penciptaan duit tersebut telah menyebabkan berlakunya inflasi. Menyambung tentang artikel tersebut, dapat kita fahami bahawa dalam diam kita telah menzalimi orang lain. Anda terperanjat? Bagaimana ini boleh berlaku?

Saya mengambil contoh di dalam urusan pinjaman dari bank. Secara kasarnya kita hanya membuat pinjaman peribadi dengan meletakkan risiko hanya tertanggung di bahu kita. Tetapi secara halusnya kita secara tidak langsung telah menzalimi orang lain dengan cara :-
  1. Kita bersekongkol men”cair”kan atau menyusutkan nilai mata wang itu sendiri dengan  membiarkan bank mencipta wang tanpa sandaran pada sesuatu yang bernilai (emas atau perak misalnya). Lagi banyak pinjaman lebih banyaklah susut nilai. Sebab itulah inflasi takkan terhapus disebabkan kitaran yang tiada penghujng itu.
  2.  Apabila kita menambahkan permintaan terhadap sesuatu barangan, (demand over supply) harga akan meningkat. Secara tidak langsung, penggunaan mata wang yang lebih banyak diperlukan.

0 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...