Harga Ayam Naik Lagi VS EMAS

Harga ayam naik lagi??? Fuh, mencanak naik dia. Dalam sejarah tak pernahnya saya jual sampai RM8.20 sekilo. Itu yang saya jual. Tak tahu la pula apa cerita orang sebelah saya. Saya dengar diorang jual RM8.50 sekilo. Biasanya bukan main promote lagi ayam sendiri. Macam kedai lain takde jual ayam pulak. Kali ni sonyap jo. Bab yang itu je hati saya senang sikit. Tapi berbalik balik pada harga ayam RM8.20 sekilo, fuh memang tak terbeli orang. Yang saya jual kat stadium Shah Alam boleh lagilah penerimaan orang memandangkan orang Shah Alam ni loaded-loaded semuanya. Tapi customer kat Andalas, halamak siap ada yang maki-maki  tu.
 Dalam saya menjual tu, terdetik dalam hati saya bilalah agaknya zaman yang disebut dalam hadis nabi pasal akan tiba suatu zaman dimana tidak ada apa yang tinggal atau boleh digunakan melainkan dinar dan dirham. Ni semua pasal inflasi la ni. Yang sedihnya berapa ramai yang tahu pasal inflasi ni. Tak dinafikan yang celik tu memangla tahu pasal inflasi tapi apa pulak tindakan diorang? Berapa ramai pulak lagi yang masih tak tahu? Haa, pasal tu la kita kena simpan duit dalam bentuk emas or dinar.


                Sejarah saya jual ayam ni dulu harga lebih kurang RM 4.20 sekilo. Lepas tu, dari tahun ke tahun naik jadi RM 5 sekilo, RM 5.40, RM 6.00, RM 6.50 sekilo. Paling dahsyat raya tahun lepas la sampai tahap RM 7.50 sekilo. Ingatkan tu paling dahsyat. Tahu-tahu baru-baru ni bukan kata dahsyat lagi, dah tahap gaban dah. Aduyai….ayam….ayam…..

0 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...