Bagaimana Hendak Memulakan Pelaburan Emas

Di artikel saya sebelum ini, banyak membincangkan tentang emas. Tetapi bagaimana pula caranya hendak memulakan pelaburan emas ini? Mesti dah tak sabar-sabar nak tahu macam mana caranyakan? Baiklah.

Sebenarnya dalam pelaburan di Malaysia melibatkan emas fizikal dan emas maya (on paper). Kebanyakkan tidak tahu tentang hal ini. Yang mereka tahu apabila menyebut tentang emas mereka akan membayangkan gelang emas, cincin, loket, rantai leher dan sebagainya. Mulalah terbayang wajah nenek-nenek atau ibu-ibu kita. Haa…betul bukan?

Emas Fizikal yang dimaksudkan tadi adalah seperti rantai emas, jongkong emas, gold bar, dinar emas atau syiling emas.

Emas Maya pula adalah di mana pelaburan emas yang kita tidak boleh pegang emas tersebut. Ada pihak ketiga (bank) yang akan akan memegang emas kita itu. Tugas kita hanya menguruskan  sahaja. Antara contoh bank yang menawarkan urusan ini ialah seperti Gold Saving Passbook (Maybank), dan Public Bank Gold Investment Account (Public Bank).


Namun, di dalam mewujudkan akaun di dalam pelaburan emas di bank, terdapat hukum yang mengatakan tentang pelaburan secara emas maya ini. (Sila rujuk artikel ini Hukum Akaun Pelaburan Emas Di Bank Malaysia untuk mengetahui lebih lanjut)

0 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...